GTM

zaterdag 23 november 2013

Nieuwe wok in gebruik nemen


Mijn wok is binnengekomen en ik wil hem gaan gebruiken.

En waarom een wok van staal? Omdat deze voor mij gewoon een paar voordelen heeft die andere pannen niet hebben.
Ik heb een wokbrander met wokring, dus een platte bodem hoef ik niet, want anders heb je niets aan die 2 ringen vuur.
Hij is goedkoop, gaat als het goed is levenslang mee en het grootste voordeel t.o.v. een wok met tefal of andere anti-aanbaklaag: hij kan grote temperaturen aan. Boven de 150°C wordt de tefallaag al aangetast en in een wok kan het wel 300°C worden. Een tefalpan wordt dan ook in de regel na een paar jaar de keuken uitgegooid, omdat de laag is aangetast.
Een oplossing zou een wok kunnen zijn met thermolonlaag (die kan 450°C hebben), maar dan is de aanschafprijs 3-4 keer hoger en ik vind zo'n authentieke wok, die je zelf zwart hebt gemaakt wel wat hebben.

Overigens vergis je niet in een wadjang. Deze Indonesische pan is van dik gietijzer en gemaakt voor stoofgerechten.

Nou is het wel zo dat de ingebruikname van een wok, zoals ik hem heb gekocht, nog enige voorbereiding vraagt.
Als je deze stappen volgt, is het geen enkel probleem om een mooie donkergekleurde wok te krijgen:
1. Maak de wok goed schoon met water en een heel klein beetje zeep.
2. Maak hem goed droog
3. Zet de wok op de wokbrander en als deze begint te verkleuren, draai de wok, zodat alle gedeeltes donker worden.
4. Giet wat zonnebloemolie in de wok en smeer dit met een stuk keukenrol goed uit. Doe dit niet met je handen! Neem daarvoor een bbq tang of iets dergelijks.
5. Laat de wok weer op temperatuur komen en wrijf deze olie goed door de hele wok heen, totdat het keukenpapier niet meer donker wordt.
6. Maak de wok in heet water schoon met alleen heet water en een sponsje.
7. Droog de wok, door eventueel op de brander te zetten
8. Verhit wat pinda-olie in de wok en bak er een fijn gesneden uitje in. Gooi dit na het bakken weg
9. Maak de wok schoon met een doek of een bamboeborstel
10. De wok is klaar voor gebruik

De wok zal door gebruik steeds donkerder worden: hoe zwarter de wok, hoe beter de kok :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten